Hantera som chef besvärliga kunder

Inlagd: 28 mars, 2013 av Peter Ström

Som chef kommer du att möta besvärliga kunder

Har du ny som chef någonsin hamnat i en situation där en återkommande kund alltid är försenad till ert möte? Har du pratat med en kund som varit oförmögen att lyssna på dig och bara pratat vidare om sig själv eller något problem? Du kanske har en kund som är direkt otrevlig och får dig att bli illa till mods eller en kund som ställer för många (kanske opassande) frågor? Oavsett vilken du har träffat kan vi sätta dem under samma kategori. Dessa upplevs som besvärliga kunder.

Att hantera dessa typer av personer på ett sätt som gynnar er båda är inte det lättaste. Förmodligen har du en instinkt som ber dig att backa eller att gå till motattack. Sällan kan man oförberedd tackla dessa besvärliga kunder på ett smidigt sätt. Men vad än din känsla säger åt dig att göra så måste du tänka till en gång extra innan du följer din impuls. Är du ny som chef så är det av största vikt att utgången av mötet blir bra, för företagets bästa. Ingen har varken råd eller lust med negativ stämning vid en försäljning eller på ett möte.

Visserligen så kommer den självkritiska personen att lära av varje möte med besvärliga kunder. Men det finns ingen anledning att inte förbereda sig. Väl förberedd blir förlusten i inlärningsprocessen inte så stor i början. Är du inte en självkritisk person så kommer samma situation återupprepa sig utan att något förändras. Tack och lov finns det även utbildningar för detta. Det kommer hjälpa dig ny som chef att se vilken roll du spelar i ett besvärligt kundmöte, alltså vad som triggar dina instinkter. För att sedan lära dig att identifiera olika problematiska karaktärsdrag, till att slutligen få verktyg i hur du ska tackla dessa situationer.

Chef nu

Lämna en kommentar